Последното представително подмогилно съоръжение в Долината на тракийските владетели е открито на 28 август 1996 г. То е по-величествено от това в Оструша и отстъпва засега в Тракия единствено на храма в Четиньова могила край Старосел в Хисарско. Има широк коридор, който по-скоро наподобява двор, преддверие с полуцилиндричен свод и кръгла камера с куполно покритие. Малко са тракиийските храммове, за които повече и по-безапелационно могат да се използват определенията "единствен" и "най". Той за пръв път и единствен предлага съчетание между полуцилиндрично и куполно покритие, за пръв път и единствен предлага подпиране с колони и на преддверието, и на камерата.
Подовете на преддверието и камерата са покрити с варова замазка, стените и колоните – също. В преддверието са принесени в жертва 4 коня и 2 кучета, намерени в анатомичен ред. Входът за кръглото помещение е затварян с двукрила каменна врата с касетирана повърхност, изображения на силно стилизирани "въртящи се слънчеви дискове", които впоследствие са скрити под плътен слой червена боя. Над входа към централното помещение е моделиран фалшив фронтон с палмета и полупалмети в краищата. Колоната в централната камера е блестящо бяла и завършва с голям диск, който без съмнение символизира слънцето. Още повече, че изпод него излизат 15 радиално разположени каменни плочи – слънчеви лъчи, които очертават и небето, и представлявания от него слънчев, небесен свят. Още два хоризонтални пояса са свързани със символиката в тракийската религия и представите у траките за строежа на света. Свещените числа за траките са 3, 7, 10. Стените в камерата са разделени на три разположени един над друг пояса. Те символизират последователно подземния, земния и небесния свят. Най-долният пояс е отвесен. Посредством седем колони той е разделен на седем вертикални полета. Всяка от полуколоните ма десет надлъжни жлеба.
Храмът в могила Шушманец, както и почти всички останали без този в Сашова могила, е открит без сериозни археологически материали. Единствен цял предмет е железен косер, оставен близо до входа. Изключителната научна и художествена стойност на храма е в архитектурата и демонстрираните философски и религиозни виждания. Ограбването или ритуалното опразване на кръглата камера и запазването на непокътнати четири коня и две кучета в преддверието влизат в противоречие и са трудно обясними.